Jak długo należy ćwiczyć z trenerem personalnym?

Zdecydowałeś się na trening z trenerem personalnym i zastanawiasz się, jak długo należy korzystać z jego usług? Czy tylko do uzyskania wymarzonych efektów czy dłużej, by szybko nie stracić na formie? Postaramy się rozwikłać ten dylemat w naszym artykule.

Ile to minimum?

Profesjonalny trener personalny już na starcie jest w stanie oszacować, ile czasu zajmą treningi, aż doprowadzą do oczekiwanych efektów (oczywiście pod warunkiem, że będziesz trzymać się jego zaleceń). Nie da się jednak tego uogólnić, np. jeśli chcesz mieć większe mięśnie, zajmie to pół roku, bowiem każdy jest inny i inaczej reaguje na ćwiczenia czy nawet dietę zaleconą przez trenera. Jedno jest pewne: jeśli zależy Ci na długotrwałym efekcie, to minimalnym okresem, na który warto podjąć współpracę z trenerem, to 3 miesiące. Zwykle wtedy już pojawiają się nie tylko pierwsze efekty, ale także też te zadowalające.

Wiele zależy od celu

Okres ćwiczeń z trenerem personalnym zależy też w dużej mierze od zdrowia osoby i celu, jaki chce osiągnąć za pomocą treningów. Jeśli – dla przykładu – do trenera zgłasza się osoba z nadwagą czy z jakąś przewlekłą chorobą, należy nastawić się na nieco dłuższą pracę trwającą około 12 miesięcy. Utrata dużej liczby kilogramów w przeciągu kilku lub kilkunastu miesięcy może wiązać się z wystąpieniem efektu jo-jo, a w przypadku kobiet – nawet z zaburzeniami pracy hormonów. Warto więc zrobić to pod okiem profesjonalisty i bez pośpiechu.

Czasem warto nie planować

Współpraca z trenerem personalnym nie zawsze musi być określona czasowo z góry. Być może odpowiedź pojawi się sama po jakimś czasie trenowania i sam poczujesz, że nadszedł odpowiedni moment na koniec współpracy oraz rozpoczęcie samodzielnych treningów. Nie podejmuj jednak tej decyzji pochopnie – możesz pomyśleć, że po osiągnięciu zadowalających rezultatów będziesz w stanie trenować w pojedynkę, ale brak fachowej opieki i stałej motywacji mogą doprowadzić do spadku zaangażowania, chęci, a w efekcie – powrotu do stałych nawyków i rezygnacji z treningów. Sam najlepiej potrafisz określić swoją automotywację i ocenić, czy dasz radę sam utrzymać poziom, czy dalsza pomoc trenera będzie niezbędna.