Jak określić swój poziom zaawansowania na treningach?

Wybierając się na siłownię lub powracając do wszelkiej aktywności fizycznej, warto poznać swój poziom zaawansowania. Od określenia poziomu zaawansowania, jest uzależnione prawidłowe opracowanie planu treningowego, oraz efektywność treningów. Każda osoba ćwiczą w sposób regularny, po pewnym czasie staje się sprawniejsza i silniejsza. Kiedy osiągamy kolejne poziomy zaawansowania? Jak określić swój poziom zaawansowania na treningach? Wyjaśniamy.

Spis treści:

  • Co wpływa na poziom zaawansowania?
  • Poziom początkujący
  • Poziom średniozaawansowany
  • Poziom zaawansowany
  • Kiedy zmienić poziom treningu?

We wpisie dowiesz się, co wpływa na poziom zaawansowania, czym cechuje się poziom początkującym czym poziom średniozaawansowany, a czym poziom zaawansowany. Przeczytasz także kiedy należy zmienić poziom treningu.

Co wpływa na poziom zaawansowania?

Doprecyzowanie poziomu zaawansowania, umożliwia przeprowadzenie bezpiecznego treningu i dobranie dopasowanego zestawu ćwiczeń. Jednym z kluczowych elementów w określeniu poziomu zaawansowania jest staż treningowy osoby ćwiczącej, oraz teoretyczna wiedza na temat określonej aktywności fizycznej. Dodatkowo o poziomie zaawansowania decydują także predyspozycje fizyczne, ogólna siła organizmu oraz systematycznie uzupełniania wiedza. Częstotliwość wykonywania treningów oraz specjalistyczna wiedza są niezbędne, do opracowania procesu treningowego. Określenie poziomu zaawansowania, to w konsekwencji perfekcyjnie dobrany plan treningowy, bezpieczeństwo wykonywania ćwiczeń, oraz szybko widoczne ich efekty.

Poziom początkujący

Najniższy poziom zaawansowania dotyczy wszystkich osób, które dopiero wdrażają się w wybraną aktywność fizyczną. Niezależnie od wieku ćwiczącego, poziom początkujący może dotyczyć osoby zarówno bardzo młodej, jak i w wieku podeszłym. Dobranie odpowiednich ćwiczeń dla osoby początkującej, polega na systematycznej adaptacji organizmu do coraz większego wysiłku. Osoba początkująca powinna wybierać proste ćwiczenia, lecz skupiać się na poprawnej technice ich wykonywania. Niezwykle istotne jest systematyczne zwiększanie obciążenia, aby podnieść skuteczność ćwiczeń. Osoba początkująca powinna poszerzyć swoją wiedzę na temat metod treningowych i budowy anatomicznej człowieka. Warto przyłożyć się do poprawnego wykonywania ćwiczeń, oraz techniki oddechowej.

Poziom średniozaawansowany

Osiągnięcie poziomu średniozaawansowanego, jest uzależnione od indywidualnych cech organizmu lub od uprawianej wcześniej innej dyscypliny sportowej. Osobą średniozaawansowaną, nazywamy osobę ćwiczącą poprawne technicznie ćwiczenia, na poziomie początkującym, przez okres powyżej 12 miesięcy. Jeżeli czujesz, że twoja kondycja znacznie się poprawiła od czasu pierwszej wizyty na siłowni, i wyrobiłeś sobie prawidłowe nawyki wykonywania ćwiczeń, to możesz określić swój poziom jako średniozaawansowany. Na tym poziomie trening powinien być już bardziej dopasowany do twoich indywidualnych potrzeb i możliwości, oraz może być rozbudowany o różnorodne typy ćwiczeń. Wyższy poziom nie zwalnia jednak z przestrzegania kolejności ćwiczeń, systematycznego zwiększania obciążeń oraz zwracania uwagi na prawidłową technikę wykonywania ćwiczeń.

Poziom zaawansowany

Do grupy osób zaawansowanych możemy zaliczyć osoby, ćwiczące co najmniej 24 miesiące. Osoba zaawansowana cechuje się wysoką sprawnością fizyczną, sporą siłą i rozwiniętą masą mięśniową. Ćwiczący na poziomie zaawansowanym jest w stanie ułożyć indywidualny plan treningowy, oparty o dużą wiedzę w zakresie anatomii i dietetyki. To osoba, która dobrze zna swój organizm, oraz jego reakcje na wysiłek fizyczny. Zaawansowany poziom wiąże się z wiedzą na temat różnych typów treningów, takich jak trening masowy, regeneracyjny, redukcyjny czy siłowy. Osoba zaawansowana potrafi odpowiednio dobrać sposób odżywiania do typu treningu oraz opracować zbilansowaną dietę.

Kiedy zmienić poziom treningu?

Warto pamiętać, że zbyt wczesna zmiana poziomu zaawansowania, może nieść za sobą negatywne efekty. Nie należy zatem spieszyć się ze zwiększeniem poziomu zaawansowania. Wśród negatywnych skutków możemy wyróżnić częste pojawianie się kontuzji, przeciążenie organizmu oraz brak mobilizacji do dalszych treningów, których po prostu nie jesteśmy w stanie ukończyć. Trening ma być przede wszystkim efektywny i bezpieczny. Wyższy stopień zaawansowania wcale nie oznacza że wykonywane treningi będą dawały lepsze efekty.