Jak uniknąć kontuzji na siłowni?

Na siłowni kontuzje zdarzają się dużo rzadziej niż w sportach zawodowych lub podczas biegania. Warto również wspomnieć, że nowoczesne maszyny projektowane są tak, aby chwila nieuwagi nie skończyła się tragicznie. Niestety uprawianie każdego rodzaju wysiłku fizycznego wiąże się z możliwością doznania mniejszego lub większego urazu. Najczęściej takie przypadki zdarzają się osobom, które dopiero zaczynają stawiać swoje kroki na siłowni, nie dbając przy tym o technikę. Jak zapobiegać kontuzjom i cieszyć się udanym treningiem? Zapraszamy do lektury.

Jakie urazy przytrafiają się najczęściej?

Do najczęściej spotykanych urazów, jakich możemy się nabawić w trakcie treningu na siłowni, należą: wszelkiego rodzaju stłuczenia, naciągnięcia i naderwania ścięgien, mięśni i więzadeł, kontuzje pleców, bóle barków spowodowane zbyt dużym obciążeniem oraz bóle kolan wynikające z błędnego wykonywania przysiadów czy wykroków. Tym, co łączy wszystkie kontuzje, jest najczęściej wspólna przyczyna związana z błędną techniką, lub brakiem odpowiedniej wiedzy w trakcie wykonywania ćwiczeń.

Sposoby na uniknięcie kontuzji

Najlepszym sposobem na uniknięcie kontuzji podczas stawiania pierwszych kroków na siłowni jest konsultacja z trenerem personalnym. Dzięki tej metodzie nauczysz się wszystkich najważniejszych technik siłowych oraz zapoznasz ze sprzętem. Trener pomoże Ci również wybrać odpowiedni plan treningowy, dzięki któremu unikniesz tak zwanego przetrenowania i zabezpieczysz się przed urazami. Jeżeli jednak nie dysponujesz odpowiednimi środkami finansowymi albo chcesz sprawdzić, czy siłownia będzie dla Ciebie odpowiednią formą aktywności fizycznej, pamiętaj o kilku podstawowych zaleceniach.

Po pierwsze nigdy nie zaczynaj treningu bez odpowiedniej rozgrzewki. Pominięcie tego elementu może spowodować, że nierozgrzane mięśnie nie będą sobie w stanie sobie poradzić z obciążeniami i dużą ilością powtórzeń. Warto nadmienić, że odpowiednia rozgrzewka powinna trwać minimum 15 minut i angażować wszystkie partie ciała. Drugim zaleceniem związanym z prawidłowym wykonywaniem ćwiczeń na siłowni jest zachowanie zdrowego rozsądku. Jeżeli nie znasz możliwości swojego organizmu, nie próbuj naśladować osób, które na siłowni spędzają większość swojego wolnego czasu. W momencie, w którym poczujesz się nieswojo, patrząc, jak kolega obok wykonuje dwa razy więcej powtórzeń lub ćwiczy z kilkukrotnie większym obciążeniem, pomyśl o tym, że on też kiedyś zaczynał od zera. Nikt nie wymyślił skutecznej metody na wzrost mięśni niż systematyczna praca. Chcąc przeskoczyć kilka poziomów wyżej, możesz doznać kontuzji, oraz na dłuższy czas zniechęcić się do siłowni.

Oddychaj

Ostatnim elementem, na który trzeba zwrócić uwagę w trakcie wykonywania ćwiczeń, jest nasz oddech. Ten element na pierwszy rzut oka może wydawać się dość prozaiczny, ale w rzeczywistości jest niezwykle ważny. Dzięki prawidłowemu oddychaniu poprawia się stabilizacja kręgosłupa oraz zapobiegamy omdleniom. Pamiętaj więc, aby wydychać powietrze przy podnoszeniu ciężaru i wdychać je podczas opuszczania.