Jakie rodzaje treningu wyróżniamy?

Marzysz o idealnym treningu? Nie wiesz, jakie ćwiczenia przyniosą widoczne efekty? W dzisiejszym artykule opiszemy konkretne rodzaje treningów, dzięki czemu bez problemu wybierzesz aktywność na miarę własnych potrzeb. Aerobowy, siłowy, obwodowy, interwałowy… który sprawdzi się u Ciebie? Przeczytaj!

Trening EMS

Czy wiesz, że w Polsce coraz większą popularnością cieszy się trening EMS? Polega on na pobudzeniu mięśni poprzez elektrostymulację. Osoba ćwicząca ubiera specjalny strój podłączany do elektrod.

W trakcie ćwiczeń wysyłają one impulsy prądu stałego i zmiennego do mięśni, w efekcie czego ciało otrzymuje nawet 150 razy więcej napięć niż w trakcie zwykłego treningu. Szacuje się, że 20 minut treningu EMS zastępuje nawet 3 godziny ćwiczeń na siłowni. Co więcej, trening EMS trwa krócej – około 25-30 minut. Zauważ, jaka to oszczędność czasu!

Trening personalny

Chcesz ćwiczyć pod okiem doświadczonego profesjonalisty? Wybierz trening personalny, indywidualnie dostosowany do Twoich potrzeb. Trener personalny określa plan treningowy zgodny z możliwościami, stanem zdrowia i potrzebami konkretnej osoby. Można powiedzieć, że trening personalny jest szyty na miarę ćwiczącego. Dzięki wsparciu eksperta, szybko i bezpiecznie osiągniesz zamierzony efekt treningowy, ograniczając ryzyko powstania kontuzji.

Trening interwałowy

Zwany inaczej beztlenowym, to jeden z najbardziej wymagających treningów. Podczas ćwiczeń tętno często wzrasta nawet do 90 % maksymalnego poziomu. Fenomen treningu interwałowego tkwi w tym, że w mięśniach powstaje kwas mlekowy i generuje się deficyt tlenu, więc organizm spala tłuszcz nawet do 24 godzin po skończonym treningu.

Interwały łączą w sobie chwile maksymalnego wysiłku przeplatane niepełnym odpoczynkiem. Idealnym przykładem jest 30 sekund bardzo szybkiego biegu, a następnie przejście do truchtu na minutę i ponownie 30-sekundowy bieg. Jak widzisz, to intensywny około 20-30 minutowy trening.

Trening obwodowy

Chcesz skrupulatnie wyrzeźbić całe ciało? A może poświęcić szczególną uwagę kilku partiom mięśni? Wybierz trening obwodowy, w którym ćwiczenia oddziałują po kolej na dane fragmenty sylwetki. Zazwyczaj serie są wykonywane jedna po drugiej, bez krótkich przerw. Trening obwodowy nie przeciąża mięśni, ponieważ skupia się na kilku obszarach. B

Trening cardio

W przeciwieństwie do interwałów, cardio należy do grupy treningów tlenowych, a przy tym mniej obciążających. Jednak w przypadku treningu cardio tkanka tłuszczowa spala się po około 25-30 minutach ćwiczeń, więc trening powinien trwać około 45-60 minut. Dlaczego? Ponieważ na początku energia pochodzi z przemian tlenowych, głównie z węglowodanów, a dopiero po czasie z wolnych kwasów tłuszczowych. Trening cardio obejmuje na przykład jazdę na rowerze, pływanie lub bieg na bieżni.

Trening funkcjonalny

To jedna z ulubionych aktywności osób, które przygotowują się do trenowania konkretnej dyscypliny sportowej. Trening funkcjonalny jest silnie ukierunkowany na konkretne wyniki sportowe. Często polega na naśladowaniu codziennych czynności, podobnych do wstawania z łóżka, sięgania po kubek czy pochylania się po upuszczony przedmiot. Dlatego do ćwiczeń wykorzystuje się sztangielki, taśmy, gumy czy płotki. Często efektem treningu funkcjonalnego jest wzmocnienie mięśni całego ciała i rozbudowanie masy mięśniowej.

Trening siłowy

Kto z nas nie słyszał o treningu siłowym? To właśnie dzięki niemu rozbudujesz mięśnie szybko i bezpiecznie – oczywiście, jeśli prawidłowo wykonujesz ćwiczenia. Regularna aktywność wpływa na całą sylwetkę. Do treningu siłowego wykorzystuje się obciążenia na przykład sztangi i hantle. Do popularnych ćwiczeń należą martwy ciąg, podnoszenie ciężarów oraz wiosłowanie sztangą. Jeśli więc marzysz o wyrzeźbionej sylwetce, trening siłowy na pewno spełni Twoje oczekiwania.

Trening aerobowy

Pajacyki, skipy, jazda na rowerku, bieg na bieżni, skakanie na skakance, zumba… te wszystkie aktywności wchodzą w skład treningu aerobowego, który upodobały sobie zwłaszcza kobiety. Powinien on trwać około 50-60 minut, ponieważ dopiero po około 25-30 minutach spala się tkanka tłuszczowa. Chcesz schudnąć? Trening aerobowy pozwoli Ci osiągnąć fenomenalne efekty!

Jak zatem widzisz, odmian treningów jest naprawdę wiele – każdy wybierze odpowiednią aktywność dla siebie. A Ty, którą z nich wybierasz?